رفتار ضد فرهنگــی (4): تحقیـــر کـودکـان

این صحنه ها چقدر برای شما آشناست :
– کودکی که می خواهد در جمع خانواده اش حرفی را بیان کند و کسی به او توجه نمی کند و یا با جملاتی مثل ساکت شو و خفه شو خاموش می شود. پیش ذهنیت بسیاری از بزرگسالان این است که بچه نمی فهمد و اهمیت ندارد!

– کودک 4 ساله ای که با مادرش گام بر می دارد ، دست خود را از او جدا می کند و شادمانه چند قدمی را به تنهایی تجربه می کند که ناگهان پایش در چاله ای فرو می رود و زمین می خورد و مادر با سیلی ای بر گونه اش اعتماد به نفس کودکانه او را تحقیر و سرکوب می کند!

– بچه ای که به بهانه شیطنت های کودکانه ای که جزوی از نهاد طبیعی اوست مورد کتک کاری پدر و مادر قرار می گیرد. گاهی حتی پدر و مادر خشم خود از موضوعات دیگر را بر روی کودک که کم دفاع ترین فرد در مقابل آنان است تخلیه می کنند !

-کودکی که در مدرسه مورد تحقیر و تنبیه بدنی معلمش قرار می گیرد!

– کودکی که در خیابان و مدرسه به صورت های مختلف مورد تحقیر همسالان و بزرگسالان دیگر قرار می گیرد و حقش نادیده گرفته می شود

نتیجه :
-مجموعه کودکانی که دچار عدم به اعتماد به نفس هستند و تصورشان از زندگی این است که آنکه در موضع قدرت است حق دارد زور بگوید و تحقیر کند.کودکانی که فکر می کنند که هر دستی که بالا رفت برای فرود آمدن بر سر آنان است!
-کودکانی که دچار خشمی فرو خورده خواهند بود و در حسرت فرصتی که آنان نیز زمانی در موقعیت قدرت نسبت به دیگری قرار بگیرند و خشم خود را تخلیه کنند!
– کودکانی که به حق و حقوق قانونی خود آشنایی ندارند.

پیامدهای درازمدت :
– زمینه مناسب برای انواع بزه های اجتماعی
– زمینه مناسب برای پذیرش سیستم های دیکتاتوری
– ادامه سیکل معیوب تحقیر به نسل بعد
– شکل گرفتن شخصیت دیکتاتور در افراد جامعه ( هر کس در موقعیت قدرت تبدیل به یک دیکتاتور برای دیگران می شود)

9 پاسخ to “رفتار ضد فرهنگــی (4): تحقیـــر کـودکـان”

  1. محسن کردی Says:

    مطلب بسیار مهم تر از آن است که این گونه به اشاره از آن رد شد. لازم است مطلب را باز کنید. به نظرمن آنچه طرح کرده اید یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی ما ایرانیان و جامعه پدرسالار با تفکر ایلی مان را تشکیل می دهد. من خود قربانی این گونه رفتار بوده ام و میدانم که تمامی هم سن و سالان من نیز بجز انگشت شماری از این موضوع صدمه هایی دیده اند که بطور پنهان تا آخر عمر آنها را دنبال خواهد کرد. خوشبختانه من توانسته ام از طریق مطالعه و نیز تفکر شخصی خود را در همان بیست سالگی تراپی کنم. اما به چشمم می بینم که صدمات حاصل این دوران در ایرانیان چه می کند. بیست سالی است که در ایران نیستم اما آنچه که شنیده ام نشان از ادامه کمابیش همان وضعیت است.

    رودرانر : محسن جان دقیقا همانطور است که می گویید و این مشکل خیلی مهم است و نیاز به بحث بسیار زیادی دارد . من فعلا پیرو پستهای قبلی سعی دارم توجه ها را به برخی از رفتارهای غیرفرهنگی که در جامعه شیوع بسیار زیادی دارد جلب کنم که چقدر رفتارهای خود ما مردم می تونه مشکلات عدیده اجتماعی و سیاسی در جامعه بوجود بیاره و باید تغییر را از خودمون شروع کنیم و از رواج اینگونه کارهای غیرفرهنگی جلوگیری کنیم . ممنونم از نظر بسیار ارزشمندت . پاینده باشی

  2. کیان Says:

    مرسی رودرانر جان . نکته هایی که عنوان می کنی دقیق و تاثیر گذار هستند.

    رودرانر : کیان جان ممنونم از حسن توجه ات و خوشحال می شم که اگر نظراتی در این مورد داری ما را بهره مند کنی .

  3. bishilepile Says:

    دوست ارجمندم (البته اگرمن لیاقت دوستی با شما را داشته باشم)
    وقتی که من بچه بودم پدرسالاری بود و پدر به ما زور میگفت
    خوب ما هم منتظر بودیم وقتی پدر شدیم به فرزندمان زور بگوئیم
    اما از بد یا خوی حادثه (نمیدونم) وقتی که ما پدر شدیم دوره و زمانه عوض شد و فرزندسالاری حاکم شد و حالا بچه داره به ما زور میگه 😉
    این به کنار .ما دوسر سوزیم چون حالا بچه با پدر بزرگش دست بدست هم دوتائی دارند به ما زور میگن :))
    از شوخی گذشته
    این چند مطلب شما خیلی عالی بود
    واقعا استفاده کردم
    مطلبی هم که بالا نوشتم در مورد خودم واقعیت داره
    ضمنن سپندارمزگان بر شما مبارک باد
    http://bishilepile.wordpress.com/2009/02/14/470/
    ارادت
    albaloo
    رودرانر : دوست عزیزم سپندارمذگان شما هم مبارک و ممنون از توجه ات

  4. Ali Says:

    واقعا مشکل رو خوب بیان کردی. برای اینکه ملتی دیکتاتوری را تحمل نکنند باید اول دیکتاتورهای شخصی خودشون رو از بین ببرند.
    خیلی از مشکلات ما در فرهنگ جامعه ریشه داره. متاسفانه خیلی از این فرهنگهای نادرست خشونت رو در بطن جامعه ریشه دار کرده… ممنون بخاطر مطلب خوبت

    رودرانر : ممنون از نظرت به امید اینکه رفتار فرهنگی مناسب در جامعه ما نهادینه بشه

  5. تینا Says:

    بوشته خوب و قابل تاملی است. رودرنر جان شما رشته روانشناسی خوندی یا علاقه مندی؟

    رودرانر : تینا جان مرسی از حسن نظرت . رشته ام روانشناسی نیست ولی در این زمینه هم خیلی مطالعه کرده ام . ارادت

  6. راجر Says:

    رودرانر جان من بدون اجازه سایت شما را در وبلاگ اضافه کردم
    🙂
    رودرانر : راجر جان خوشحالم که می بینمت و تبریک میگم .

  7. راییکا Says:

    رودرانر عزیز اگر بخوام فقط در یک واژه نطرم رو نسبت به این مطالبی که در مورد رفتارهای ضدفرهنگی نوشته ای بیان کنم باید بگم: «عالی». امیدوارم هر کس که میخونه، روش تامل کنه. پیروز باشید.

    رودرانر : دوست عزیز ممنونم از حسن نظرت . ضمنا چه وبلاگ فوق العاده ای داری و من نمی شناختمش .

  8. راییکا Says:

    سپاس بسیار رودرانر گرامی. حقیقتش من همیشه از مطالب شما استفاده میکنم و همواره بسیار مفید بوده برام.

  9. آرتا هرمس Says:

    این خیلی خوب بود ولی حالا با تیترت مشکل پیدا کرده ام! چرا می گویی رفتار ضد فرهنگی؟ این رفتار برآمده از فرهنگ نیست؟

پاسخی بگذارید

