طرفدار افراطی : دوست یا دشمن

کسی که به طور افراطی از اندیشه، ایده یا گروهی طرفداری می کند و به صورت دو آتشه و احساساتی به مخالفان آن پرخاش می کند و  اصولا کوچکترین مخالفتی را بر نمی تابد و بسیار افراط گرایانه و احساسی می خواهد وفاداری آتشین خود را نشان دهد باید چه از جانب هم مسلکان خود و چه از جانب دیگران با دیده تردید نگریسته شود. چند حالت برای این افراد متصور است :

1- فرد قلبا و واقعا هوادار است اما از آنجاییکه اینگونه رفتارهای آتشین و هیجانی معمولا جایی برای تفکر عقلانی، منطقی و همه جانبه نگر نمی گذارد می توان گفت که فرد از بلوغ اجتماعی کافی برخوردار نیست، بنابراین از نظر اجتماعی و سیاسی نباید در مسند و مقامی قرار گیرد که تصمیم گیرنده و تعیین کننده باشد.

2- فرد بنا به مصلحت اندیشی شخصی، فرصت طلبی و بدست آوردن منفعت و سود شخصی که از آن شرایط متصور است فعلا به صورت آتشینی طرفدار و هوادار آن عقیده یا گروه است اما در صورت تغییر شرایط رفتار متفاوتی خواهد داشت که ناشی از اهداف شخصی وی است و نه اهداف آن گروه یا عقیده .

3- یکی از روش هایی که در طول تاریخ برای مقابله با جبهه مقابل به کار می رفته نفوذ به درون آنان  با هدف به انحراف کشاندن، تغییر هدف ، ارائه چهره نادرست و در نهایت شکست آنان بوده است.این افراد معمولا با طرفداری افراطی و کاسه داغتر از آش شدن یا به قول فرنگی ها کاتولیک تر از پاپ شدن چه بسا به افراد حقیقی آن گروه هم انگ عدم وفاداری زده و آنها را از گردونه خارج می کنند و باعث می شوند که افراد در رده میانی و پایین تر هم برای اینکه متهم به خیانت یا عدم وفاداری نشوند دنباله رو این افراد نفوذی دو آتشه شوند.

بنابراین طرفداری افراطی چه در خوش بینانه ترین حالت و چه در بدبینانه ترین آن در هر حال دشمنی برای هر اندیشه،گروه و جنبشی است.

برچسب‌ها: , , , ,

15 پاسخ to “طرفدار افراطی : دوست یا دشمن”

  1. یک غریبه Says:

    موضوعاتی که انتخاب میکنی اغلب بسیار مفیدند ! این پست هم همینطور ! اما چه خوب بود در کنار این 3 علتی که گفتی مثالهای عینی هم میزدی تا برای خواننده ملموس تر باشد و چه بهتر بود تصاویری از این افراد ولو به حالت غیر مستقیم ( مثل کاریکاتور ) درج میکردی … در هر صورت من اغلب به وبلاگ شما سر میزنم و از اون بهره میبرم… موفق باشید

  2. فیضیه Says:

    تو همین کشور خودمون موارد زیادی وجود داره به خصوص در مورد سوم ! مجاهدین خلق که سالها در ارکان نظام نفوذ کرده بودند و با روشهای تند خویانه موجبات بد نامی برخی ارگانها را فراهم نموده بودند و همینطور نفوذ برخی از عوامل در درون تشکلهای حزب اللهی برای بد نام و خشن جلوه دادن آنان

  3. edge Says:

    تقسيم بنديت درسته، اون گروه اولى كه نام بردى البته براى بسيارى از مسلك ها نقش مهره هاى مفيدى رو بازى ميكنند. وقتى كه تاريخ مصرفشون تموم بشه براحتى حذف ميشند. مثل دلباختگان غالبا تين ايجر ولايت! كه بدنه انصار رو تشكيل ميدهند!

  4. سروش Says:

    بسیار مفید بود.
    خیلی خوبه که این جور مطالب ادامه داشته باشن
    شاد باشی دوست عزیز

  5. younesonline Says:

    رودرانر گرامی روز پزشک رو به شما و دوستان عزیز تبریک میگم.شاد باشی نازنین.

    رودرانر : یونس بسیار عزیز ، ممنونم از لطفت . امیدوارم که همیشه سلامت و شاد و پیروز باشی

  6. badahwazi Says:

    اینم جالب بود ولی چرا اینقدر دیر به دیر پست میزاری؟

  7. Amir Says:

    با سلام
    غرض از مزاحمت می خواستم در صورت امکان برای عضویت در سایت بالاترین یک دعوت نامه برای من بفرستید. من اسم شما را از سایت بالاترین دریافت کردم.
    با تشکر فراوام
    امیر – اشتوتگارت

    رودرانر : سلام . امروز کامنت شما را دیدم و سعی کردم دعوت نامه ارسال کنم که برایم پیام آمد که شما عضو هستید احتمالا من با تاخیر اقدام کردم و شما عضو شدید . شرمنده از این بابت

  8. علی Says:

    سلام رودرانر. با تشکر از پشتیبانی شما در سایت بالاترین برای لینک عکس سایت من. سپاسگزارم. علی.

  9. امیر Says:

    سلام رانر جان، مطالبی که توی وبلاگ می‌نویسی خیلی جالب و آموزنده هست، من کمتر کامنت می‌ذارم ولی مطالبت وادارم کردم که واست بنویسم که مشتاقانه منتظرم که آپدیتش کنی.
    موفق باشی دوست گرامی.

  10. bidaad Says:

    سلام حاجی
    همین
    گفتم بدونی عزیزی

  11. שאול (Shaul) Says:

    بنظرم طرفدار افراطی از دوحالت خارج نیست یا همان دوست نادان و بقول ایرانی ها در نقش دوستی خاله خرسه است یا در نقش دشمن دانایی که نقاب دوستی ظاهری بصورت زده و میخواهد با افراطی گری چهره زشتی از رقیب خود نشان دهند.

    در هر دوصورت منجر ضرر شدید و بعضا غیرقابل جبران به یک جریان فکری میشوند.

  12. Boushveg2 Says:

    عالی و کامل بود، ممنون عزیز

  13. ایران مهر(کامرد) Says:

    سلام دکتر جان.ممنون بابت مطلب خوبتان.امیدوارم همه ما از این مطلب استفاده کنیم.گاهی شما در جمعی هیجانی و نه چندان دلخواه که چاشنی شیطنت این و آن را هم دارد، کوشش می کنید نهال رنجور یک بحث منطقی را کمی آبیاری کنید.در جمع اینچنینی خسارتی که یک طرفدار افراطی(از هر کدام از سه دسته فوق) به بار می آورد، جبران ناپذیر است.
    رودرانر عزیز همواره پیگیر نظرات و مطالب خوبتون هستم.تمنا می کنم باز هم ینویسید.

    • roadrunnermd Says:

      ایران مهر عزیز ، از دیدن کامنتت خیلی خوشحال شدم ،مرسی از لطفی که به من داری ، و من هم دلم خیلی برای نظرات ارزشمند تو در بالاترین تنگ شده

  14. مسعود Says:

    واقعا مطلب عالی بود. من اکثر لینکهای شمار ور تو بالاترین دنبال میکنم. (فقط حیف که نمیتونم بهشون رای بدم چون عضو نیستم )
    راستی ممنون میشم اگر تونستید دعوتنامه بالاترین رو برای من بفرستید.

    موفق باشید

پاسخی بگذارید

